• פורסם ב-13.11.2018

קראו כיצד תוכלו לבחור במשטח המתאים לישיבה ממושכת בכסא גלגלים

כיסא גלגלים הוא אחד האביזרים הנפוצים ביותר בשימוש על ידי נכים ואנשים המוגבלים בהליכה. לצד חופש התנועה ומגוון האפשרויות שנפתחות בפניו של האדם המשתמש בכיסא גלגלים, מתעוררות גם בעיות.
המשתמשים בכסאות גלגלים ובני משפחותיהם לא תמיד מודעים לחשיבות הקריטית של התאמת כיסא הגלגלים באופן מיטבי למידותיו וצרכיו של היושב בכסא גלגלים.

אחת הבעיות הנפוצות והכאובות איתן מתמודדים אנשים המרותקים לכיסא גלגלים, היא היווצרות פצעי לחץ.

ישיבה ממושכת בכיסא גלגלים, ללא הקפדה על שינוי תנוחה ושחרור לחץ מאזור הישבן, גורמת ללחץ על העור ולפגיעה ברקמות העדינות.

בתנאים אלה קיימת סכנה של פגיעה גם ברקמות התת-עוריות (Deep Tissue Injury) פגיעה אשר תחילה נראית כפצע שטחי, אך מאוד מהר מתגלה כפצע לחץ בדרגה מתקדמת (דרגה 3-4).

מלבד הסבל, הכאב והסיכון לנזק בלתי הפיך, פצעי לחץ מציבים בפני המטופלים ומשפחתם אתגר משמעותי הכולל גם נטל כלכלי, הגבלה בתפקוד היומיומי ופגיעה באיכות החיים.

ההוצאות על טיפולים בפצעי לחץ בארה”ב עומדות על 9-11 מיליארד דולר בשנה. מתוך הבנת העלויות האסטרונומיות הכרוכות באשפוזים חוזרים, טיפול וליווי ביתי וציוד יקר, בשנים האחרונות נוצר קונצנזוס בקרב הרפואה העולמית – והמגמה היא להפנות את מירב המשאבים לטיפול מונע היווצרות של פצעי לחץ.

הדרך הטובה ביותר למנוע פצעי לחץ היא על ידי התאמת הכרית הנכונה והטובה ביותר עבור כל מטופל בכיסא גלגלים. כרית למניעת פצעי לחץ צריכה לספק הגנה מתמשכת על הרקמות – הן על שכבת העור העליונה והן על הרקמות התת-עוריות.

משתמשי כיסאות גלגלים נוטים לפתח פצע לחץ מסוג – DTI Deep Tissue Injury, המתחיל ברקמות העמוקות ומתפתח כלפי חוץ. פצע לחץ זה נוצר בעקבות הרס התאים ברקמות העמוקות, כתוצאה מישיבה ממושכת. בעלי סיכון גבוה ל DTI הם אנשים עם פגיעה בעמוד השדרה, אצלם הרס הרקמות מתעצם עקב תחלואה כרונית ואי תחושת כאב.

איך תוכלו למנוע פצע לחץ?

  • שינוי תנוחה – בעת ישיבה על כיסא גלגלים עצמות האגן התחתונות סופגות לחץ אינטנסיבי, המתעצם במקרים בהם האדם משותק ואינו יכול לשנות תנוחה בעצמו. על מנת למנוע לחץ מסוכן, חשוב להתמקם בישיבה על כיסא בתנוחה יציבה וכן לשנות את התנוחה בכל שעתיים לפחות. (לפי ההנחיות הבינלאומית בתחום מניעה וטיפול בפצעי לחץ)
  • בדיקה תכופה של העור – יש לעקוב אחר מצב העור באזורי החיכוך, על בסיס יומיומי. במקרה של כאב מקומי, חוסר נוחות או הופעה של כתמים ושטפי דם יש לפנות לבדיקת אחות או רופא מומחים לטיפול בפצעים.
  • ישיבה על כרית מותאמת – כרית למניעת פצעי לחץ היא כרית רכה אך בעלת עובי מספק המאפשר חיכוך מינימאלי עם הגוף והפחתת העומס. יש להמשיך ולבצע שינויי תנוחה גם בהושבה על כרית מתאימה.

אילו סוגי כריות למניעת פצעי לחץ בכיסא גלגלים קיימים היום?

גלקסי - כרית למניעת פצעי לחץ
גלקסי – כרית למניעת פצעי לחץ

בעבר היו משתמשים במה שנקרא כרית ביצים, כרית ספוג סטנדרטית עם בליטות בצורת תבנית ביצים, אך כיום ידוע שכריות מסוג זה מייצרות לחץ במקום להפחית אותו. בשנים האחרונות פותחו כריות למניעת פצעי לחץ בטכנולוגיות חדשניות המציעות פתרון מלא להסרת הלחץ בזמן ישיבה בכיסא.

כרית ויסקו אלסטי – כרית “ספוג זיכרון” המפזרת את הלחץ על פני כל אזורי האגן, מסייעת ליציבות ומונעת החלקה.

כרית תאי אויר – הנקראת גם כרית אויר. אביזר תומך למניעת פצעי לחץ ולטיפול בפצעים קיימים. כרית זו מורכבת מתאי אוויר נפרדים המאפשרים נטרול מלא של הלחץ ממוקדים מסוימים, לפי מיקום הפצע. באם האדם אינו יושב יציב בכסאו, קיים גם פתרון מתקדם של כרית אויר המונעת את החלקת המטופל בכסא.

איך לבחור כרית למניעת פצעי לחץ מתוך המגוון הקיים?

יש לא מעט סוגים וסגנונות של כריות ישיבה לכיסא גלגלים.

כשם שהסיכון להתפתחות פצע לחץ שונה מאדם לאדם, כך הכרית הנכונה עבורו צריכה להיות מותאמת לפי צרכיו: אופן הישיבה והיציבות – כמו למשל במקרים בהם האדם נוטה קדימה או לצדדים, סוג כיסא הגלגלים, האם קיים פצע או לא, דרגת הסיכון לפתח פצע לחץ ועוד.

התאמת הכרית נקבעת על ידי איש מקצוע בעל הכשרה מקצועית וניסיון רב, לאחר שבחן את המצב האישי של המטופל תוך הבנה מקסימאלית של צרכיו.

 

מהם המאפיינים ההכרחיים של כרית למניעת פצעי לחץ ?

  • עיטוף – בחרו כרית המאפשרת עיטוף מלא של אזור הישבן.
  • יכולת התכווננות – בחרו כרית המאפשרת להפחית אזורי מגע מסוימים בין הכרית לבין הפצע.
  • יציבות ומניעת החלקה – בחרו כרית שתתאים לאופן היציבה של המטופל וכמובן תמנע החלקה.
  • קַיָּמוּת – בחרו כרית איכותית שתשמור לאורך זמן על תכונותיה המקוריות, מבלי להישחק.
  • אחריות – בדקו טרם רכישת הכרית, מי נותן האחריות והאם תקבלו כרית חלופית במקרה הצורך.