• פורסם ב-12.06.2018

פצעי לחץ גורמים לכאב, לסבל ולסכנת חיים, שניתן וחשוב למנוע. כיצד מזהים פצע לחץ? איך ניתן למנוע ? כל המידע בכתבה.

פצע לחץ הוא פצע בעור ו/או ברקמות שמתחתיו, המצויים בדרך כלל מעל עצם בולטת. כשמו כן הוא, פצע שנוצר מלחץ, או משילוב של לחץ וכוחות גזירה, כלומר כוחות משיכה בכיוונים מנוגדים. פצע לחץ נוצר תוך שעות ספורות, אך ההחלמה ממנו אורכת  זמן רב, שבועות חודשים ולעיתים אף שנים.

ישנה חשיבות גבוהה למניעת פצעי לחץ, שכן הסבל, הסכנות והעלויות הכרוכות בטיפול בו גבוהים מאוד.

 

מי בסיכון לפתח פצע לחץ?

שכיחותם של פצעי הלחץ הוכפלה ב-10 השנים האחרונות. רובם מתפתחים אצל בני 70 ומעלה, אך  ישנן עוד קבוצות סיכון:

  • מחוסרי ומעורפלי הכרה, בני כל הגילאים, שמצויים בתנוחה אחת ללא תזוזה יותר משעתיים.
  • אנשים מעל גיל 65 המתקשים בתנועה בעת אשפוז, או לאחר ניתוח.
  • אדם המרותק למיטה או לכסא גלגלים או כורסה.
  • אנשים עם חוסר תחושה כגון: חולי סוכרת עם נוירופתיה סוכרתית, נפגעי עמוד שדרה, וחולים במחלות ניווניות, כמו: ALS , SMA, טרשת נפוצה ועוד.
  • אנשים שאינם שולטים על סוגרים.
  • אנשים שסבלו בעבר מפצע לחץ.

 

כיצד ניתן למנוע פצע לחץ?

  • בדיקה וניטור של העור – נמליץ לבדוק את העור מידי יום, באזורים שנמצאים במגע עם עצם קשיח, כגון: מיטה, כסא או גבס. מומלץ לנטר את החלק האחורי של הגוף – ישבן, אגן, ירכיים, עקבים וקרסוליים, גב ראש ואוזניים.
  • שימו לב לסימנים אופיינים לפצעי לחץ במידה וישנם כתמים חשודים, או אזור שנראה כמו סימן כחול/ אדום (כמו שטף דם). בוודאי אם האדם מדווח על כאב או חוסר נוחות, או אם העור התחיל להיקרע, ייתכן ומדובר בפצע לחץ.
  • שינוי תנוחה – ע”פ ההנחיות הבינ”ל (EPUAP) בנושא פצעי לחץ מומלץ לבצע שינויי תנוחה תכופים, כל שעתיים לפחות, על מנת למנוע לחץ מתמשך על העור. השתדלו לא למשוך את המטופל מהידיים, אלא להשתמש באביזרים ייעודיים לשינוי תנוחה ולקיבוע תנוחה.
  • היגיינה – מומלץ לשמור על עור נקי ויבש מהפרשות הגוף ומזיעה. בנוסף, נמליץ להגן על העור מיובש ולשמן אזורי סיכון להיווצרות פצעים – רגליים, עצם הזנב וגב.
  • פיזור לחצים – נמליץ להשתמש במזרן לפצעי לחץ ו/או בכרית לפצעי לחץ העומדים בתנאים שניסחו הוועדות הבינ”ל למניעה ולטיפול בפצעי לחץ. למשל במזרן אוויר בצורת גלילים לרוחב המזרן. קוטר תא האוויר חייב להיות מעל 10 ס”מ. כדאי שמזרון לפצעי לחץ יהיה בעל כיסוי אטום לנוזלים ונמתח ל– 2/ 4 כיוונים. כרית לפצעי לחץ צריכה להיות נוחה למטופל ובה בעת לנטרל כליל לחץ מאזור הפצע. כרית המאפשרת תיקוני הושבה על מנת שהמטופל לא יחליק ויהיה יציב במושבו. מומלץ להתייעץ עם מומחים בנושא זה.
  • אזור השכיבה והישיבה נקיים מחפצים מיותרים – שימו לב שגם ציוד רפואי כגון קטטר או חתיכת פלסטיק שנשרה ממזרק יכולים לגרום לפצע לחץ.
  • תזונה ונוזלים – חשוב להקפיד על תזונה עשירה בחלבון, קלוריות ונוזלים – מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית.
  • הקפדה על תנוחה נכונה גם בשעת האכלה, רחצה או שירותים
  • בשכיבה – בשעת ההאכלה או הרחצה נמליץ כי מראשות המיטה לא יהיו יותר מ- 30 מעלות, כדי שהגוף לא יחליק וייווצר לחץ גדול באזור הישבן והאגן.
  • בישיבה – ישיבה יציבה על כרית לפצעי לחץ, המעניקה תמיכה לכל החלק התחתון של הגוף (לא כרית עם חור). מומלץ להגביל את הישיבה לעד שעתיים. במידה ואפשר מומלץ לעודד את המטופל להתנועע. חשוב להתייחס גם לזמן הישיבה בשירותים. לעיתים מדובר בזמן ארוך שעלול לסכן את המטופל. ישנן כריות למניעת פצעי לחץ בשירותים.

 

לסיכום, מניעת פצעי לחץ חשובה ביותר, שכן טיפול בפצע לחץ עלול להוביל לסיבוכים קשים כגון: זיהומים, הארכת משך האשפוז וההחלמה, העלאת הסיכון לתמותה, ירידה דרסטית באיכות החיים בשל כאב אי נוחות, ריח רע, דיכאון ועלות טיפול גבוהה.

>> זיהיתם פצע לחץ ולא בטוחים איך כדאי לטפל?  התקשרו אלינו ליעוץ וטיפול מקצועי 08-6386414 >>